Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Септември, 2021  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
Постинг
02.01.2013 18:07 - Бяло или черно? Не, графикатура! (край на първи откъс)
Автор: ulian Категория: Други   
Прочетен: 1354 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 26.01.2013 08:54



(Бяло или черно? Не, графикатура! - край на първи ткъс)

©2013- Юлиан Митев. All Rights Reserved.

    В дадения случай авторът благодарение на дългогодишения си изобразителен опит прокарва своя собствена граница, разделяща еротиката от порнографията. Като се вземе под внимание и това, че както съдържанието така и границите на тези понятия са исторечески и социално изменчиви може да се предложи хипотезата, че авторът се опира на сексуалния опит и практики на своите съвременници, обогатявайки ги с реминисценции от древногръцките легенди и митове. Така например в графикатурата, където голият модел се съзерцава в огледалото са направени алюзии както за автоеротизма, така и за нарцисизма на хората. Пример за това е графикатурата та стр 91 [4]. Художника ни показва състояние, когато бурята на телата е вече отшумяла. Мъжът, представен като плътен хоризонтален чер контур блаженно се усмихва доволно, а младата жена се оглежда в огледалото за да може за сетен път да се увери в нещо, което всеки зрител, бил той мъж или жена, би разчел в съответствие със собствения си сексуален отит.
Художественият вкус показва на автора, че изобразителните решения трябва да бъдат концентрирани върху началните или крайни етапи на любовната игра понеже са не само зрелищни, но позволяват да се направят и определени обобщения.
    Първото обобщение, което прави интересен за зрителя този цикъл е разнообразието. Набива се в очи с каква щателност и разнообразие авторът изобразява като „мечът на Амур", така и „нефритовите врати на щастието". Художникът просто се опива да търси както техният най-сполучлив графичен образ, така и най-вярното им представяне в конкретната ситуация. Еректиралият пенис е представен ту като кран на чешма, ту като пресечен конус или гъба. Авторът освен това прави този показ дискретен, силуетът на мъжкото достойнсто е ненатрапчив, като най-често е показан в състояние „след", а не „по време на".
    С не по-малко разнообразие е представено и окосмяването на венериния хълм. Претенциозният зрител би останал приятно изненадан от този мини „речник" на щриха, косъмчетата са ту къси, извити в различни страни, сякаш нарисувани по модела на прословутите мустаци на Салвадор Дали (с.91), , ту триъгълниче, върху което са апликирани спиралките на малки охлювчета (с.90) или пък гъсто преплетени дъги, в които белите и черни извивки се борят за дадмощие (с.89, горе, дясно). Струва ми се, че най разкошна от този цикъл е графикатурата, поместена на с. 88 [4].
Лексемата в тази графикатура е „съгласие". Мъжът, с втъкната в дясното ухо обеца на пират вече е спечелил „началото на играта. Дясното му око е затворено, няма го а лявото е обозначено само с тънък процеп между клепачите и половината от зеницата. Устата прорязва абриса на лицето от край до край на две неравноделни половини, усмихната е и издава намерението на мъжа да бъде победител в „мителшпила" и „ендшпила".
    Лицето на женската фигура е заобиколено от плътен венец от коси, зениците й са разширени, а тялото и е погълнато от белотата на очакването. Долната половина на тялото е представена като буквата „Л", като по този начин, широко разтворени, женските нозе графически изразяват значението на лексемата. Внесена е разбира се нотка на неочакваност, като в трикратно пресичаща се буква "Х", което всъщност представлява и окосмяването на пубиса. Цялата композиция има подчертана вертикална ос, която до лицето на мъжа може да се приеме и за ос на симетрия на композицията. За да се постигне напрежението на очакването симетрията не епълна. Горната част на композицията е съставена от мъжкото и женско...

5.Библиография

При Написването на този текст са ползвани следните източници.

5.1. Газдов И. Законът на Иван Газдов. С.: Издателство не е отелязано, 1997. – 79 с.

5.2. Газдов И. Иван Газдов, 50 рисунки, 1965/1978.[Каталог]. С.: „Графика 19", 2001. – 65 с.(текст – Петър Змийчаров).

5.3. Газдов И. Иван Газдов, кавъркласик графикатура 1999/2003.[Каталог]. С.: „Галерия Ведарт", 2005. – 70 с. (текст - Георги Лозанов, Петър Змийчаров, Румяна Константинова, Христо Карастоянов, Даниела Радева, Румяна Констаантинова, Ясен Антов, Елена Начева-Лафазанова и Кръстю Лафазанов).

5.4. Газдов И. Иван Газдов. 20 години графикатура.[Каталог]. С.: „Демакс АД", 2007. – 116 с.(текст – Мария Ландова, Георги Лозанов, Петър Змийчаров, Румяна Константинова, Даниела Радева, Радой ралин и др.).

5.5. Газдов И. The World of Graphicature.[Каталог]. Място на издаване, издателство и година на издаване не са отбелязани. Съдържа 20 неномерирани страници. Текст на англ. ез.

5.6. Младенов Н. За плакатното мислене, вродено или придобито. С.: New Vision International Group, 2005. – 138 с.

5.7. Газдов И. Иван Газдов Графикатура / Ivan Gazdov Graphicature. [Каталог] С.: Без означено издателство, 1999, 64 с. Текст на бълг и англ ез. ISBN 954-8718-03-0.

5.8. Газдов И. Иван Газдов Гграфикатури – Оригами [Настенен календар за 1996 г.] Издание на „Градоустройство–Главпроект" ЕООД. Място на издаване, година на издаване и издател не са означени. Състои се от 7 неномерирани, едностранно напечатани, скрепени по късата страна със спирала листи с формат А3. Илюстриран е със снимки на 7 графикатури –оригами.



Тагове:   откъс,   графикатура,


Гласувай:
0
0



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: ulian
Категория: Изкуство
Прочетен: 3145715
Постинги: 1531
Коментари: 191
Гласове: 1806