Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Октомври, 2022  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
Постинг
02.10.2012 10:56 - NINA Kovacheva & Valentin Stefanoff ФИЗИКА И МЕТАФИЗИКА НА ПЕТНОТО (+ 4 видеофайла)
Автор: ulian Категория: Други   
Прочетен: 1787 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 11.10.2012 08:28



NINA Kovacheva & Valentin Stefanoff ФИЗИКА И МЕТАФИЗИКА НА ПЕТНОТО
+4image


image
НИНА КОВАЧЕВА И ВАЛЕНТИН СТЕФАНОВ - ВЪОРЪЖЕНИ, НО НЕЗНАЙНО КОЛКО ОПАСНИ!




image
image
Valentin Stefanoff & Nina Kovacheva

ФИЗИКА И МЕТАФИЗИКА НА ПЕТНОТО

Като пръскаме измислени от нас и позволени ни от Природата светулки по градовете си нощем, впрягаме физическите закони в схватка с метафизичния мрак. Това показва, че седем века след дантевата Беатриче и три века след Просвещението още сме в обятията на суеверието в мисленето си за петното. С греха го свързваме от страх и по това си приличаме с престорено незрелия Данте от „Рай”. Много свещи още трябва да изтлеят в безфрмена маса, преди да разберем, че „и тъмните и светлите места” произлизат от „мощта на разума”. На божествения разум?
image
Valentin Stefanoff & Nina Kovacheva

Валентин Стефанов / НИНА Ковачева

Valentin Stefanoff/ NINA Kovacheva

Физика и Матафизика на Петното - инсталация – 201

Инсталацията включва: Извадки отРайна Данте, Втора песен - разговорът между Данте и Беатриче относно произхода на тъмните петна на луната. Купчини от изгорели църковни свещи (угарки), поместени в нишите на галерията. Видео – 3 мин. върху малък екран, разположен на срещуположната на нишите стена. Мултиканален звук.


image

 

PHYSICS AND METAPHYSICS OF THE DARK SPOT

Scattering all over our cities at night those fireflies that Nature has given us license to make, we harness the laws of physics in our battle against metaphysical darkness. This suggests that seven centuries after Dante’s Beatrice and three centuries after the Enlightenment we are still in the grip of superstition in our perception of the dark spot. Out of fear, we associate it with sin, and that makes us akin to the allegedly immature Dante of Paradiso. Many a candle will have to burn down to a shapeless mass before we realize that “dark and bright” stem from “a formal principle”. God’s formal principle?

NINAKovacheva & Valentin Stefanoff

Нина Ковачева и Валентин Стефанов - технитe съвместни проекти (повечето от които са видео инсталации) разкриват плодоносната симбиоза на два творчески ума, които в същото време са запазили самоличността си и като резултат, съответно, налице са три самоличности. Винаги пестеливи откъм образи, без хващащи окото ефекти, често без текст и с много внимателно изработен звуков фон, работите на двамата артисти провокират зрителите да си задават въпроси за съществуването в модерното общество. Много от техните скорошни видео инсталации са проектирани да се излъчват на фасадите на различни музеи и сгради. През 2002 г. те са наградени с Наградата за Спомагане на Изкуството на ЮНЕСКО за видео инсталацията си "In the Out", която също се проектира на фасади на сгради.

image
Nina Kovacheva


Most recently, some of their double presentations included:

  • 2010 - Central Europe Revisited III / Esterhazy Foundation / Vienna, Austria
  • 2010 - Close Encounter / the Jeju Museum of Art / South Korea
  • 2010 - Surplus Enjoyment / Museum of Contemporary Art / Taipei, Taiwan
  • 2009 - Aesthetic and Environment – Human as Art / Art Taipei, presented by MOCA / Taipei, Taiwan
  • 2009 - National Academy of Fine Arts, Sofia / DA Fest / Sofia, Bulgaria
  • 2009 - MTel Awards / / Varna, Bulgaria
  • 2008 - Micro-narratives / Museum of Modern Art / St. Etienne, France
  • 2008 - Shifting Identity / Li Space / Beijing, China
  • 2008 - Au-delа du Visible, video installation / pont Alma / Paris, France
  • 2008 - Mediation Biennale / National Museum / Poznan, Poland
  • 2008 - The 4th Biennale of Contemporary Art / Quebec / Quebec, Canada
  • 2008 - European Attitude / Zendai MoMA / Shanghai, China
  • 2007 - Wet Contact, Face, ZONE: Center for the Arts / New York / NY, USA
  • 2007 - Desire and Resistance Determine the Motion / Museum of Modern and Contemporary Art / Strasbourg, France
  • 2007 - Micro-narratives / October Salon / Belgrade, Serbia
  • 2007 - Asia – Europe / National Museum / Poznan, Poland
  • 2006 - Phases of Accumulation and Extraction in a Limited Space, / Museum of Modern and Contemporary Art / Strasbourg, France
  • 2006 - Important Announcement / Municipale Gallery of Art / Sofia, Bulgaria
  • 2006 - Play for Two Hands and Black / National Academy of Fine Arts / Sofia, Bulgaria
  • 2005 - Au-delа de ce qui est visible / MNAC / Bucharest, Romania
  • 2005 - Phases of Accumulation and Extraction in a Limited Space / National Art Gallery / Sofia, Bulgaria
  • 2005 - Two Asias, Two Europes / Duolun MOMA / Shanghai, China
  • 2004 - Au-delа de ce qui est Visible / Nuit Blanche / Paris, France
  • 2004 - 0.039225, Cosmopolis / Macedonian Museum of Modern Art / Thessaloniki, Greece
  • 2004 - Vidйo Retrospectif / Maillon – Wacken / Strasbourg, France
  • 2003 - Export -Import / Municipale Gallery of Art / Sofia, Bulgaria
  • 2002 - Wet Contact / Experimental Intermedia Gallery / Gent, Belgium
  • 2002 - Kunsthalle Hannover / / Hannover, Germany
  • 2002 - Crossing Time International / Dartington Gallery, Dartington College of Arts / UK
  • 2002 - In the Out- video installation / 4th Biennial for Contemporary Art / Cetinie Montenegro     Works in the collections of:

Among the others international prizes NINA Kovacheva & Valentin Stefanoff were awarded as well The 2002 UNESCO Prize for the Promotion of the Arts, Paris, France

image
Nina Kovacheva


И най-накрая, от немай къде, един текст на ДиДито на същата тема

За настойчивото вглеждане

„Физика и метафизика на петното”, Нина Ковачева и Валентин Стефанов в галерия „Аросита”

      „Настойчиво вглеждане в предметите с цел разгадаване на тайнствената им същност” – това бе детинското определение за метафизика, което си изработих преди много-много години по повод картина на Джорджо де Кирико. Ползвам го и до днес. Може би защото има особено очарование във факта, че колкото и да съзерцавам обектите, колкото и да научавам за тях, същността им си остава все така тайнствена и непостижима. Преди време например приятел физик ми каза, че в един напръстник вода се съдържат толкова атоми, колкото са всички песъчинки в пустинята Сахара, взети на два километра дълбочина. Много се впечатлих. Това, разбира се, не допринася много за постигане същността на водата или пък на пустинята, но е образ, който позволява на мисълта да се рее в наистина безкрайни пространства. И без съмнение ме сродява с цялото човечество, взето около 40 хилядолетия назад във времето, през настоящето и в бъдещето. Тоест сближава ме с всички хора, които са се вглеждали, вглеждат се и предстои да се вглеждат настойчиво в обектите, за да създават философия, наука, култура…
      „Физика и метафизика на петното” – още заглавието на изложбата, открита в галерия „Аросита” в София, ме изпълни с радостно предчувствие. Преди всичко защото познавам работата на художниците Нина Ковачева и Валентин Стефанов: способността им с минимални средства и видимо нищо не случване да предизвикат у зрителя лавина от мисли и усещания (поне при мен е така). Това се отнася както за видеата им, представяни в изложбени зали или в градска среда, така и за обектите, фотосите и инсталациите, които те са правили заедно или поотделно. Ако българската публика не ги познава достатъчно добре, то е защото художниците живеят и работят предимно в Париж от 18 години насам.
      През 2002 г. имах късмета да видя на живо произведението им In the Out в Цетине, Черна гора, в рамките на Биеналето на съвременното изкуство там. В един от прозорците на музея на втория или третия етаж се прожектираше видео, в което двамата художници просто се движат напред-назад в ателието си, влизат и излизат от кадър, казват си по нещо, което не чуваме… Късно вечер това видео се виждаше прекрасно от главната улица и аз, заедно с други минувачи, често се спирахме да го гледаме. Странното беше, че нямаше и помен от гузното усещане за воайорство, както става, когато погледът ти дори случайно попадне в нечий личен свят. А че светът в In the Out е личен – на двамата художници, спор няма. Само че не е битово непригледен, а съкровено творчески: виждаме двама души, съзвучни и вглъбени в нещо свое, някак неприкосновени в него. И е без значение дали ги гледат или не. Със сигурност тази работа поставя началото на техните видеотворби, прожектирани в градска среда – две от които са представяни и в София (в прозорците на Националната художествена галерия и на Националната художествена академия). Докато за мен конкретно In the Out показва най-добре третия художник, който двамата съставляват заедно – Нина-и-Валентин, или накратко NinaVale (както изписват имейла си).
      Именно този трети художник е създателят на инсталацията „Физика и метафизика на петното”. Тя очевидно е мислена специално за галерия „Аросита”, доколкото използва нейните дадености. Пространството от витрината навътре въздейства като малък храм. Част от нишите по едната стена са запълнени с нагънати остатъци от църковни свещи с различна големина и дължина. Сред тях други ниши са покрити с осветени отзад текстове – печатни и ръкописни, откъси от „Божествена комедия” („Рай”, II песен). И ако тази стена е буквално изпълнена със смисъл, то на отсрещната е сложено само едно малко видео – с бавно сменящи се нощни градски панорами, с тук-таме проблясващи светлини. Всъщност това представлява инсталацията, като не забравяме звука: хипнотично-съзерцателна композиция от тонове, подобно на пробиви от непостижими за човешкото ухо честоти.
      Така описана, инсталацията не изглежда особено вдъхновяващо. Но то е, защото тя просто трябва да се изживее, да се почувства и осмисли от зрителя, докато е там, на място, в самата нея. Докато пълзи с поглед по думите, които поетично споделят физически явления и наблюдения, спорят и се уповават на мощта на разума, която създава връзка жива / с планетата, която тя върти / и също като вас различна / бива… Докато сред текстовете попада на нишите с преплетени купчини полуизгорели свещи – и почти физически усеща съкровената молитва, въплътена във всяка от тях. И докато се реши най-сетне да загърби този „олтар”, за да съзерцава светлините на незнайни градове – със знанието, че всяка от тях заявява човешко присъствие, различна съдба и еднаква надежда.  

                                                                     Диана Попова
Оригиналитетът на статията може да бъде също така видян и прочетен на:
http://kultura.bg/web/%D0%B7%D0%B0-%D0%BD%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%B9%D1%87%D0%B8%D0%B2%D0%BE%D1%82%D0%BE-%D0%B2%D0%B3%D0%BB%D0%B5%D0%B6%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%B5/
















Гласувай:
2



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: ulian
Категория: Изкуство
Прочетен: 3230635
Постинги: 1531
Коментари: 191
Гласове: 1807