Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Постинг
05.04.2010 18:11 - Театъра на НАТФИЗ - премиера на "Слугините"
Автор: ulian Категория: Изкуство   
Прочетен: 1441 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 05.04.2010 18:22


на 01 април 2010 г. /четвъртък/ от 19.30 часа
се състоя
премиерното представление


СЛУГИНИТЕ
от Жан Жоне
превод  и сценична адаптация
Петър Денчев


режисьор
Петър Денчев
СТУДЕНТ ПО РЕЖИСУРА ОТ КЛАСА НА проф. Здравко Митков
сценография
Мариела Малова
СТУДЕНТ ПО СЦЕНОГРАФИЯ ОТ  НХА________________________________________
УЧАСТВАТ
Албена ГРИГОРОВА, Лиляна ШОМОВА
СТУДЕНТИ ОТ КЛАСА НА проф. Здравко Митков
Лилия ГЕЛЕВА
СТУДЕНТ ОТ КЛАСА НА проф. д-р Атанас Атанасов

________________________________________

Един провален опит за убийство, един любовник вкаран в ареста, чрез машинации и странна игра-ритуал на подчинение, седят в основата на "Слугините" на Жан Жьоне.
Бунтът към който се стремят слугините представлява за тях революционен жест, а не социален. Стремежът им е да се освободят от ролите в йерархичния модел, в който живеят. Силното им желание да бъдат "другият" или най-малкото да откраднат неговите външни характеристики, е копнеж породен от ограниченията на ролята. Така интерпретирането на копнежа е родило играта-ритуал, в която те се опитват да постигнат малка част от мечтата си.
Неуспешният им опит да елиминират господарката всъщност е предопределен. "Слугините" представлява ироничен разказ за невъзможността за обединение, предопределението на йерархията и ролевия модел на обществото.
Човешката природа винаги е представлявала основната пречка за пре-организирането на системата отхвърлени - йерархично облагодетелствани, защото невъзможността за обединение в името на обща цел и търсенето на реализирането на личните желания винаги е пречело, независимо от общата цел.
Въпросът за ролята като ограничител на личността се налага, защото така тя се превръща в основна пречка пред свободата и копнежа за друг живот. Но в пиесата на Жьоне ролята се превръкща в пряк изразител на личността. Прекрачването на границите на тази роля може да бъде осъществено единствено чрез детронирането на тяхната господарка.

"Другият", "отхвърленият", "маргиналът", "престъпникът", те винаги са толкова желани, колкото и мразени. Защото йерархията се нуждае от дъно и връх.

Първата премиета на "Слугините" се състои през 1947 година, в постановка на Луи Жуве и учудващо за очакванията на самия Жан Жьоне е приета възторжено. За написването на пиесата, Жьоне влага личните биографични мотиви на престъпник, маргинал, отхвърлен от обществото, човек на границата. В днешен ден темата за отхвърления звучи като лайт-мотив за ролевия модел, който се съдържа в обществото и ограниченията, които той налага на личностите и техните възприятия. Трагедията на слугините, които не успяват да убият своята господарка, всъщност е трагедия на ролевия модел - на невъзможността да се освободят от ролята - предопределение.


image
image
image
image
image
image
image
image
image
image


Тагове:   НАТФИЗ,


Гласувай:
1



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: ulian
Категория: Изкуство
Прочетен: 3428687
Постинги: 1531
Коментари: 191
Гласове: 1808