Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Септември, 2018  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
Постинг
22.08.2008 14:32 - Юлиан Митев, паметници, скулптура, смисъл
Автор: ulian Категория: Изкуство   
Прочетен: 1341 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 22.08.2008 17:49



image 2008 Юлиан Митев - текст и снимки.

Домът - машина за живеене. (Льо Корбюзие)
Паметникът - машина за смисъл.(Ю.Митев)

      Защо се унищожават паметниците? Кога? Къде? От кого?
      Ако на последните три въпроса може да се отговори еднозначно и кратко, то отговорът на първия въпрос не е толкова елементарен.
      Работата е в това, че паметникът, разбиран като монумент, или обект, разположен в градската среда наистина е машина за смисъл. Най-важното тук е, че паметникът не може да мине без скулптурна част.
      ЗАЩО?
      Защото от всички изкуства - най-вече изящните - единствено скулптурата умее иманентно да обобщава. Да, скулптурата е и наративна - поне в релефа (Фиг.1). Но обобщаването като стремеж и обобщението като резултат са постижими в нещо, което е материално и може да бъде наблюдавано 24 часа в денонощието и 366 дни (през високосната) година. Скулптурата через обем, материал, форма и фактура може да гради митологема, която да няма ясни пространствени и времеви граници. Това пък  и дава възможност за трансфер на смисъла през времето и въздействие върху различни поколения зрители.image

Фиг.1. Обсъждане на условията за Сан-Стефанская преламинарен (предварителен) мирен договор. Барелеф от паметника "Цар Освободител". (Снимка Ю.Н.Митев)

Скулпторът портретува умело присъстващите като фигурата на граф Игнатиев е дадена фронтално срещу зрителя. Фигурата е уверена, спокойна, статична. Изпълнена е с гордост от свършеното. Важността и е подчертана от това, че седи в кресло, подобно на трон. Мундирът е разкопчан - нещо, което в такава ситуация може да си позволи единствено "началството".
С десен профил към зрителя е показана фигурата на турския дипломат. Макар, че преговорите се водят в закрито помещение и съгласно дипломатическия протокол всички трябва да са без шапки скулпторът отива съзнателно към "грешка" в детайла за да подчертае с тази подробност  фигурата на османо-турския конкистадор, който в момента пише (или подписва) важен документ.


image
Фиг.2.


image
Фиг.3.


image
Фиг.4.


image
Фиг.5.


image
Фиг.6.

image
Фиг.7.

image
Фиг.8.

image
Фиг.9.

image
Фиг.10.
(Заб. - Материалът е в процес на разработка. Ю.М.)





Гласувай:
1
0



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: ulian
Категория: Изкуство
Прочетен: 2801578
Постинги: 1531
Коментари: 191
Гласове: 1805