
Прочетен: 3695 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 28.11.2010 22:24
ГАЛЕРИЯ „АКАДЕМИЯ” при
НАЦИОНАЛНА ХУДОЖЕСТВЕНА АКАДЕМИЯ
ПРЕДСТАВЯ:
ГРУПА XXL АКТУАЛНО (2010)
.jpg)
.jpg)
Кога: 18 ноември – 3 декември 2010 г.
Откриване – 18 ноември (четвъртък)18.00 ч.
Къде: Галерия "Академия".
Какво: изложба, лекция.
Иван Кюранов, Хубен Черкелов, Косьо Минчев, Георги Тушев, RASSIM, Генади Гатев, Свилен Стефанов, Борис Сергинов, Росен Тошев, Красимир Добрев, Петер Цанев.
Лекция „Група и галерия ХХL” – 29 ноември от 17 ч., галерия „Академия”.
Куратор: Свилен Стефанов.
Изложбата представя нови творби на художниците от кръга XXL, създаден през 1994 г. в София. В художествените среди групата XXL се свързва и със съществувалата между 1996 и 2003 г. едноименна галерия. След ретроспекцията проведена през октомври и ноември в СГХГ, настоящата изложба хвърля светлина върху най-актуалната работа на групата, в която освен основателите са включени и автори, включили се в нейната работа в течение на времето. В последните години авторите от ХХL работят в България и САЩ.
Някои от най-популярните изложби, инициирани от кръга XXL са: „Нова българска живопис” (1996), „Косьо, Хубен, Тушев” (1997), „Измерения на насилието” (1998), „Gangstart” (1998), “Да нариташ културата” (2000), „Българският пейзаж като метафора” (2001), както и цикълът изложби „Нови радикални практики” (от 1997 до 2001).
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
ДОПЪЛНИТЕЛНА ИНФОРМАЦИЯ
Лиляна Караджова
Точки плюс пожарни = безкрайност, пресметна наш художник
Едроформатната творба „Точки плюс пожарни = безкрайност” събира най-дискутираните теми на изминалите месеци – безсмислените цветни точки на Деймиън Хърст и винаги актуалното житие на Бойко Борисов. Шарени пожарни излизат от цветните точки „екстази”, създаващи усещането за халюцинация, която ще се повтаря до безкрайност. Картината на Борис Сергинов е част от новата изложба на група XXL, която показва последните творби на авторите, нашумели през 90-те години. Кураторът – изкуствоведът Свилен Стефанов, е подбрал по-класическите и чисти форми на изкуството, с които художниците от ХХL вече се изразяват, а самият той се е включил в изложбата с платното „BG индустрия”, което с ирония напомня за миналото на индустриалната живопис и я съживява като художествена тема. Въздействащите творби, наредени в галерия „Академия”, този път не раздават шамари, а с индиректното си послание поглъщат вниманието и водят диалог поотделно с всеки посетител.
Интересна е промяната, която известната група художници е претърпяла през последните 15 години. Творческият кръг продължава да бъде концептуален, но вече се изразява с по-класически и чисти форми на изкуството – живопис, скулптура, фотография. „Това е ново възраждане в изкуството. През 90-те години крачката към различен тип радикално изкуство беше наложителна, но в наши дни неконвенционалните средства са класика, те могат да бъдат наречени дори и академични. По този начин вече е отворен пътят старите художествени средства да бъдат „реанимирани”- така Свилен Стефанов обяснява новия период в творчеството на художниците от XXL. Въпреки използваните класически форми работите носят скрита ирония, която се бори за монопол на вниманието.
Един от най-известните български художници зад граница Расим е
нарисувал автопортрет, използвайки тялото си
и стандартните химикали, за да направи нов вид бои. Преди откриването на изложбата Расим разкри как е създал нестандартната творба: „Рисувам своето тяло чрез своето тяло. Използвал съм холографския код на своето тяло.” Според Расим създадената от него боя е истинският тон, с който се живописва тялото.
Друг образ на новата телесност – силиконът, присъства в творбите на Косьо Минчев, които са направени от пластичния материал. Неговата
силиконова живопис
може да бъде пипана и да променя формата си. Идеята на художника е да представи силикона като основен градивен елемент на света и на съзнанието. Неслучайно образите в творбите на Косьо Минчев са млади жени. Българският художник от Ню Йорк Хубен Черкелов е използвал друг материал, който също силно интригува човечеството, като е рисувал пейзажи със сребърен ферорит.
Актуалната тема за новата реалност на атентаторски терор е уловена от видеото на Георги Тушев, който показва полета на Икар - той вече може да лети нависоко, без да пада. Това е подривна летателна практика, защото камерата е закачена на самолет, може да отиде навсякъде, да заснеме всичко и да спомогне организирането на атентат. Друг поглед към агресията дава скулптурата на Красимир Добрев – „На теб няма да ти се случи” – домашен
сапун, набоден на нож
Творбата е вдъхновена от посетител на централната баня, който се къпал в пълно спокойствие, въпреки че е използвал тази рискова „дръжка” за сапун – пример за житейски идиотизъм. „Сметка за ток” на Генади Гатев е едроформатна фотография, която скрито съпоставя сметка с некролог, а рисунките на Петър Цанев използват образи на луди за своя отправна точка. Матричната структура на света, която може да се напусне само ако се прекрачи платното на живота, е представена от абстрактната живопис на Иван Кюранов.
Иронично изложбата завършва с оптимистичната фотореалистична живопис I love на Росен Тошев, която извежда семейството като основна ценност. В хубав слънчев ден заедно с обичания си домашен любимец майка и син стоят широко усмихнати един до друг.
Интересното събиране на концептуалните автори е реплика срещу фестивалните практики, биеналната култура и корпоративния тип изкуство, което е обсебило художествената сцена. Изложбата е подредена в галерия „Академия” и може да бъде видяна до 3 декември.