Постинг
09.05.2007 07:05 -
Изложбата на Светлин Русев като медия
Автор: ulian
Категория: Изкуство
Прочетен: 1163 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 04.11.2014 23:45

Прочетен: 1163 Коментари: 0 Гласове:
1
Последна промяна: 04.11.2014 23:45
.jpg)
Излезе новата книжка на сп. "ИнфоСБХ" № 4 от 2007 г. , където на 3 и 4 стр. е поместен текстът на моята рецензия за изложбата на Светлин Русев.
Юлиан Митев
Изложбата на Светлин Русев като медия
.png)
Забележка:
© 2006-2016 Юлиан Митев
Всички снимки към този текст, както и самия текст са авторски и със запазени права. Бъдете така добри и се свържете с мен, ако желаете да ползвате текстове на статии и снимки. Не е достатъчно условие да посочите автора и поставите линк към публикациите.
Времето и пространството в българската история определят посоките на наратива в изложбата на академик Светлин Русев, представена в галерия „Райко Алексиев". Работата е там, че не само са избрани 13 момента от българската история, но и свързващото звено в тях е героичността и саможертвата на изобразените персонажи - от войниците на Самуил до невръстните деца от Ястребино. Героичното и саможертвата формират проблемните ядра, пулсиращи като тематични и идейно-художествени маркери в една пределно напрегната изобразителна реалност, която, представена по едно и също време и на едно място, ни дава ясна представа за меганаративите, върху които се опира майсторът на четката.
Отделните повествувателни цикли в неговото творчество – решени преднамерено скромно като тонове и конструкции – същевременно запазват своята индивидуална художествена специфика, но същевременно са елементи на цялостната творческа концепция на автора за онова, което той приема като трагика и героизъм. Те също така представят неговата цялостна концепция за „художественото" в българската история, за героя и неговата духовна вселена.
Величието се постига по няколко линии – това е преформатирането на кавалетната живопис, а оттук и необходимостта от „фресково" живописване. Използват се устойчиви иконографии. Например самуиловите войници са подобни на иконографияна на 40-те мъченици. Въвеждащият герой в картината винаги е в по-сложен ракурс от този на главния герой, който пък, като правило, е предаден в морална перспектива.
Художествената идея за жертвата и саможертвата е в пряка връзка с нравствените представи на автора за света на човешкото. Оттук пък е и търсената дегероизация, постигната с чисто живописни средства като тон, линия, петно и цвят. Авторът работи преимуществено с тъмната гама – черно, сиво, кафяво. Като техен контрапункт са избрани бялото и червеното. С помощта на сложни тонирания и лесировки е постигнато пулсиране на повърхността, дотолкова, доколкото това ще спомогне за „вчувстването" на зрителя.
Освен това трябва да се отбележи и виртуозната работа със шпаклата, което зрителят може да се убеди, като разгледа отблизо картината, посветена на събитията, които са имали място през 90-те години в Близкия Изток, където труповете са поставени в позата на ембриони, а ковчегът е подобен на супеданеум.
Червеното е подбрано по такъв начин, че, волно или неволно, да доведе до кресчендо на когнитивния дисонанс у зрителя – той не може окончателно да определи дали това е червеното на кръвта на героя или от огъня на саможертвата, дали е онова червено, което е възприето в различните идеологии, или принадлежи конкретно на някоя от тях. От друга страна е бялото, но не като титатнвайс или цинквайс, а като оная мраморна белота, с която светят телата, обладани от устрема към героичното или пък вече намерили своя покой в отвъдното.
Когато зрителят излезе от изложбата той неминуемо ще си зададе въпросите, които са го развълнували, а това означава че авторът е изпълнил своята роля като творец.Изложбата на Светлин Русев като медия
NEWS OF THE WORLD СЕ СБОГУВА С ЧИТАТЕЛИТ...
Нова тв изрита Марк О’Селски
ФБР проверява News Corp. за подслушване
Нова тв изрита Марк О’Селски
ФБР проверява News Corp. за подслушване
Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене