
Прочетен: 844 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 14.03.2013 13:11
Изложбата
ТАНЦ И ДРЕВНИ ПАМЕТНИЦИ
Фотографии на НЕЛИ
19-30 март 2013 г.
„Шестдесетте експоната, които обхваща настоящата изложба са избрани от богатия архив на Нели, който от 1985 година се съхранява във Фотографския архив на музея „Бенаки“. С огромна радост откликнахме на поканата на Посолството на Гърция в София за съвместно организиране на настоящата изложба. Творчеството на Нели, което представлява ценна част от гръцката култура, има възможността за пореден път да пътува извън границите на страната и да предизвика възхищението на посетителите.“ Георгиа Имсириду
Нели, със светското име Ели Суюлдзоглу – Серайдари (1899-1998) е сред най-добрите фотографи в Гърция през 20-те и 30-те години на двадесети век.
Родена е в Айдън, Мала Азия и е завършила фотография в Дрезден, Германия при изтъкнатите преподаватели Уго Ерфурт и Франц Фидлер. Дипломира се с отличие през 1923 г. През 1924 г. се установява в Атина, където открива собствено фотографско студио на улица „Ерму“. Първоначално се занимава с портретна фотография и заснемане на класическите паметници в Атина. От 1927 г. започва да фотографира древни паметници в цяла Гърция в рамките на официалното й сътрудничество с Министерството на туризма. „Снимах ги за да ги има. Никой не ме е задължавал да ги снимам. Направих го със собствена цел. Хареса ми да ги гледам и снимах онези, които ми харесваха повече“. Тази нейна изповед през 1996 г. пред нейния сътрудник от фотографския архив госпожа Ирини Будури показва любовта и чистотата, с които е извършила това начинание. Образите, които заснема се смятат за авангардни както за възрастта й, така и за начина, по който е избрала да композира кадъра.
През 1927 г., решавайки да обедини двете си най-любими теми, поема инициативата да покани и фотографира танцьорката Мона Пайва, първоначално в студиото си, а след това и на свещената скала на Акропола. Две години по-късно, през 1929 г., запознавайки се с нейните картини, унгарската танцьорка Николска при посещението си в Атина иска от Нели да я заснеме на Партенона. В същия дух, където историческото минало съжителства с настоящето, през 1927 г. проследява възраждането на делфийските празници.