Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Постинг
09.11.2012 10:37 - НОВ ЕХИДЕН АКАДЕМИЗЪМ
Автор: ulian Категория: Други   
Прочетен: 1851 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 16.11.2012 08:24




НОВ ЕХИДЕН АКАДЕМИЗЪМ
image

Изложба на Иван Кюранов, RASSIM, Свилен Стефанов, Росен Тошев и Борис Сергинов в галерия „Aросита” – това със сигурност е събитие, носещо знака на съществувалата през 90-те години група XXL. Но авторите на инсталации, видеоарт и пърформанси от легендарната група и едноименна столична галерия днес работят преднамрено в полето на живописта. Най-малкото любопитно е, че идентично обръщане към „традиционни” изразни средства е характерно и за другите членове на XXL, работещи от години в Ню Йорк.

image Видимо в тази изложба е пародирането на традиционните техники (RASSIM), използването на фотографски и компютърно манипулирани образи (Тошев и Сергинов), наративен постекспресионизъм (Стефанов) или преформатирането на наследството на автоматичното рисуване (Кюранов). Очевидно е, че работата с дигиталния образ, фотографското изображение и текста, разположени на територията на живописта създават двойнствен визуален конструкт, за който едва ли има смисъл да се говори като за “живопис” в нейното обичайно значение. Подобен възглед допринася за надхвърлянето на границите на произвежданото днес изкуство – от неясно защо продължаващите да съществуват „професионални” гилдии от живописци, до още по-абсурдните фестивални формации, показващи изпразнени от смисъл и значение деривати на някога могъщия концептуализъм.


image Живописта на тези автори безспорно е изпълнена с концептуални флуиди, но в същото време тя е естествено веществена – неизменна в традиционната си хедонистична воля за правене, възприемане и притежаване. В колаборацията между концептуално и пластично не е изключено да бъдат открити и арогантно консервативни нотки. Свилен Стефанов на едно откриване на изложба на XXL през 2010 г., симптоматично заяви: „От всички форми на изкуство, за нас единствено важни са живописта, фотографията и евентуално... скулптурата”. Така пред нас вероятно е еклектиката на грижливото отглеждане на идеологията на една лимитирана разумност, според която нищо в изкуството не може да бъде от решаващо значение и е възможно абсолютно всичко. Живопис, забавление, високи цени. Нещо като нов ехиден академизъм с марка XXL? Генади Гатев

imageR_Toshev

New Spiteful Academism

The exhibition of Ivan Kyuranov, RASSIM, Svilen Stefanov, Rosen Toshev and Boris Serginov at Arosita Gallery is for sure an event, which bears the mark of the XXL group, which existed in the 1990s. The authors though, who were part of the legendary group and the gallery of the same name and who used to create installations, video art and performances, today are focused and work in the field of painting. Interestingly  enough, there is an identical turning towards the so-called traditional means of expression in art on the part of other XXL members who have been living and working in New York for years. 

What is palpable in this exhibition is the ironical approach to traditional techniques (RASSIM), the use of photographic and digitally manipulated images (Toshev and Serginov) or the transformation of the automatic drawing (Kyuranov). It is obvious that working with the digital image, photographic image and text, that are situated on the territory of painting, create a dual visual construct, which is beyond the notion of painting in its usual meaning. Such an approach enables the crossing of borders of what is being produced in art today - from who knows why still existing "professional" painters" guilds to the even more absurd festival associations that show meaningless derivates of the once mighty conceptualism.

The above mentioned artists" painting is without a doubt filled with conceptual fluids, but at the same time it is in essence tangible - true to its traditional hedonistic will for making, perception and possession. In the collaboration between conceptual and plastic some arrogantly conservative tinges are not unlikely to be found. At an opening of XXL group exhibit in 2010 Svilen Stefanov symptomatically said: "From all art forms the only ones that matter to us are painting, photography and possibly...sculpture." Thus what we are seeing is probably the eclectics of a carefully cultivated ideology of a limited rationality according to which nothing in art can be of crucial importance and everything is possible. Painting, entertainment, high prices. Something like a new spiteful academism with the XXL brand to it?

Genadi Gatev

imageI_Kiuranov
 



Гласувай:
2



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: ulian
Категория: Изкуство
Прочетен: 3415298
Постинги: 1531
Коментари: 191
Гласове: 1808