Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.09.2018 00:04 - "Да сравним вълшебните приказки" (или част от урок по литература за 5 клас)
Автор: eloiz Категория: Изкуство   
Прочетен: 5285 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 24.09.2018 20:27

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 Този текст публикувам от учебника по литература на изд. "Рива" за 5 клас, изд. І, 2016 г. , като контрапункт на статията на в-к "Телеграф", за цената на образованието и на хубавите, нови, лъскави учебници (е, този е безплатен, или поне само за учениците). 
стр. 70 
"Да сравним вълшебните приказки. 
Общото и различното в "Тримата братя и златната ябълка" и "Златното момиче". 
Общото: 
И в "Златното момиче" действието започва своя ход с настъпването на беда (бел. моя, поради необходимостта да въведа тук огромен текст за кратко време, изпускам подчартаването с болд на определени термини в текста)(момичето остава сираче и вкъщи идва мащехата, която не го обича и иска да го прогони от дома). Следващият ход е пътуването - бащата, който изпълнява ролята на отправител, завежда момичето си в гората и го оставя там. Гората е мястото, където то е подложено на различни изпитания, с които се справя отлично и е възнаградено от дарителя - знахарката, с различни дарове. 
Различното: 
(синьо каре): Най-малкият брат, герой в приказката "Тримата братя и златната ябълка", е поставен пред много изпитания, които може да преодолее само като извърши подвизи. И той ги върши - убива ламята и змията, завръща се от долната на горната земя, връща откраднатото и т.н. Най-малкият брат успява да опази златната ябълка, която символизира благополучието на рода и родовите ценности. 
(оранжево  каре): Завареното момиче, герой в приказката "Златното момиче", също е поставено пред редица изпитания. То трябва да покаже различни умения и да прояви търпение. Момичето е ранобудно, работливо, добро и грижовно. Проявява търпение при изпалнението на задачите (чака да изстине храната, чака да заспи бабата, чака да дойде жълтата вода), което общността цени като много важно качество за всяка жена. Накрая завареното момиче става златно, като така се превръща в най-голямата ценност на рода - добрата, умна и търпелива жена. 
2. Смисълът на разказаното в "Тримата братя и златната ябълка" и в "Златното момиче" 
(синьо каре): "Тримата братя и златната ябълка" разказва за трудния път, който трябва да измине младежът при превръщането си в мъж; за изпитанията, в които трябва да се докаже като зрял, силен и отговорен пред общността. 
(оранжево каре): Приказката "Златното момиче" пък разказва за промените, които трябва да претърпи девойката при превръщането си в жена; за изпитанията, в които се доказва като разумна, търпелива и способна личност. 
(синьо каре): Пътуването до долната земя и връщането са символ на промяната, която претърпява героят. 
(оранжево каре): Реката, през която превинават двете момичета и която сменя непрекъснато водата си, също е символ на промяната. Преминаването през златната вода и превръщането на завареното момиче в златно показват, че то претърпява успешно промяната си. Превръщането на доведеното момиче в черно бележи неговия провал. 
Да проверим какво разбрахме: 
1. Какви общи елементи откривате в сюжета на двете разглеждани приказки? 
2. Какво се очаква от мъжа в общността, създала приказките? 
3.Какви качества на жената се ценят в общността? (бел. моя - не се стърпях, но някакси, твърде личи принизената роля на жената, като на пасивна страна - на нея нещата й се случват, завареното момиче не може да се защити, защото баща й се отказва от нея, късмет е, че намира бабата знахарка, и т.н., и т.н. Дали разказването на тази приказка е добро нещо, или трактуването й по този начин, при положение, че у нас ДОМАШНОТО НАСИЛИЕ и социалното неравенство на жените и мъжете, е сериозен икономически факт?))
4.Защо момичето е превърнато в златно според вас? 
стр. 71
Опозизионните двойки в приказката "Златното момиче"
Що е опозиция и опозиционни двойки? 
Опозиция - противопоставяне, противостоене (Тълковен речник)
Опозиционна двойка - групирането по двойки на герои или обекти, които са противоположни по качества и по характер. 
Опозиционни двойки откриваме още в митовете:  Хаос и Космос, Земя и Небе, ден и нощ, Слънце и Луна, свое и чуждо се намират в непрекъсната опозиция. Според митологичното мислене не можем да разберем доброто, ако не познаваме злото, не можем да оценим живота, ако я няма смъртта, нито можем да оценим светлината, ако няма мрак. В приказките също се мисли в опозиция, като доброто и злото, горе и долу, бялото и черното, красивото и грозното често са представяни именно в своята опозиция. 
Много често във вълшебните приказки опозиционни двойки са героите. Това може да са вредителят и помощникът (например ламята и орелът в "Тримата братя и златната ябълка"); основният герой и лъжегероят (Пепеляшка и доведените й сестри). Пример за подобна опозиция в приказката "Златното момиче" са завареното момиче и доведената й сестра (завареното момиче е мразено, а доведеното - обичано от мащехата; завареното е прогонено от дома, а доведеното остава в дома). 
Двете момичета имат подобни преживявания - попадат в гората, приютени са от бабата знахарка, получават едни и същи задачи, но се справят различно и получават различни награди. Добротата, трудолюбието и смирението на завареничето са наградени, а непослушанието, мързелът и грубостта на доведеното момиче са наказани. Златото и светлината са наградата на завареното момиче и то получава името Златното момиче. Черното, змиите и гущерите са средството за наказание на доведеното момиче (бел . моя - за жалост, черният цвят, употребен в народната приказка съвсем на място, предвид народните схващания, свързани с историческата ни съдба и не само, е трудно обясним като символ на злото на 11 годишни ромски деца, чиито родители и без това ценят високо, по икономически и други причини, белият цвят на кожата). Но чрез неговата съдба е наказана и алчната му и завистлива майка. 
В "Златното момиче" можем да открием и други опозиционни двойки, често срещани в приказките. Това е двойката дом - гора. Домът е близкото, сигурно и познато място, той е своето, човешкото, цивилизованото. Гората е далечното, плашещото, непознатото ; тя е светът на чуждото, на нецивилизованото пространство. Но за Златното момиче те се обръщат - домът става несигурното и враждебно място, а гората се превръща в мястото, където то е прието и получава награда за добротата и трудолюбието си. 
Друга опозиционна двойка са долу - горе, като долу е земята, където момичето страда мразено и гонено, а горе - небето, където то получава мир и спокойствие. И докато на земята всичко е преходно, на небето момичето получава вечност, то се превръща в луната, която дава своята светлина на света в тъмните нощи. 
(въпроси, поместени в колонка в лявата страна на същата страница):
Да проверим какво разбрахте: 
1. За какво разказва всъщност приказката "Тримата братя и златната ябълка"? 
2. А за какво разказва "Златното момиче"? 
3. Какво символизира пътуването на героя до долната земя? 
4. Символ на какво е реката в приказката  "Златното момиче"? 
5. Защо не може да бъде открадната златната премяна на завареното момиче? " 

(Учебникът е одобрен със Заповед № РД 09-1479/08.02.2017г. на министъра на образованието и науката). 
Отдолу са изредени 13 имена на оценители на съдържанието на проектите на учебник по литература за 5 клас, оценители на графичния дизайн на проектите на учебник по литература за 5 клас, оценители на полиграфическото изпълнение на проектите на учебник по литература за 5 клас), не публикувам тук всички данни)
Ще продължа да публикувам тук откъси от новите, "по-лъскави" учебници по български език и литература, защото е крайно време не само децата да ги прочетат. 






Гласувай:
1



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: eloiz
Категория: Изкуство
Прочетен: 1659516
Постинги: 892
Коментари: 932
Гласове: 2596
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930