Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Постинг
27.03.2014 13:41 - TEXT: Полезно за аспиранти от НХА.
Автор: ulian Категория: Изкуство   
Прочетен: 1749 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 27.03.2014 14:17


Това е част от всяка една дисертация, независимо от областта на науката, в която се прави. Това е част от базовия курс. Поради това, че в тази област има съвсем малко информация такъв курс би могъл да бъде от полза на всеки докторант. Ю.М.

Тема 1.3.2. КАК ДА СЕ ФОРМУЛИРАТ И ОФОРМЯТ ЦЕЛИТЕ, ЗАДАЧИТЕ, ИЗВОДИТЕ
И ПРИНОСИТЕ В ДИСЕРТАЦИОННИТЕ ТРУДОВЕ И НАУЧНИТЕ ПУБЛИКАЦИИ

Лектор: Чл.-кор. проф. дтн Чавдар Руменин
Секция „Сензори, актуатори и измервателни технологии”

Тел. 873 78 22
E-mail: roumenin@bas.bg


Хорариум: 20 часа лекции


Анотация: На докторантите се разясняват уменията и техниките при оформянето на дисертационни трудове. Описват се конкретни начини за формулиране на целите и произтичащите от тях задачи в дисертационния труд. Дават се примери на най-често допусканите грешки и подходите за тяхното преодоляване. Особености при извеждането на приносите в дисертации и научни публикации. Типично допускани грешки и средства за отстраняването им. Публичната защита на дисертационния труд като единство на научна компетентност и сценично поведение и обучителни техники за придобиването им. Диалогът лектор-аудитория и психоанализ на обратната връзка докторант-жури-аудитория. Особености на устното представяне на доклади на научни форуми. Убедителност и вербално поведение. Продължителността на изложението – специфика и закономерности.

Основни теми в програмата на курса:
1.Основни компоненти на дисертационния труд. Особености.
2.Цел/цели на дисертацията, изложение на основните приноси и формулиране на задачите на труда. Особености на повествованието.
3.Методи за формулиране на приносите и тяхната обосновка.
4.Сценично поведение при защита на дисертационен труд и при представяне на научен доклад.
5.Овладяване на т.н. „терор на аудиторията”.
Тема 8.2.10. ПРИНЦИПИ И ТЕХНИКИ НА НАУЧНОТО ИЗСЛЕДВАНЕ
(СПЕЦИАЛНОСТ: Теория на литературата, 05.04.01)

Лектор: проф. дн Александър Панов
Направление „Теория на литературата”

Тел. 0888 661 981
E-mail: lapnisharan@hotmail.com


Хорариум: 30 лекционни часа

Анотация: Курсът има подчертано практическа насоченост. Обучаващите се докторанти от хуманитарните специалности очевидно са се насочили към едно по-задълбочено равнище на професионална компетентност, което във всички случаи включва способността да се извършва научно изследване и да се пишат научни текстове. Тази дейност обаче има своите специфики, както по отношение на провеждане на научното изследване, така и по отношение на обективиране на неговите резултати в различни по вид и жанр научни публикации. Курсът си поставя задачата да запознае докторантите с тези техники както на теоретично, така и на практическо равнище. Това предопределя и спецификата при провеждането на занятията. В повечето случаи те ще започват с лекция, представяща в теоретичен план съответната част от проблематиката, след което под формата на семинарно занятие ще се решават практически казуси върху дискутирания проблем. Във втората половина на курса на докторантите ще бъде възложена цялостна разработка на план за научно изследване (по всяка вероятност, свързан с написването на тяхната дисертация) и ще бъдат обсъждани основните аспекти в него – определяне и дефиниране на изследователския обект, формулиране на научна хипотеза, провеждане на необходимите изследвания, структуриране на плана за научния текст.
Програма:

    Задачи и цели на научното изследване
    Критерии за научност
    Видове научни текстове
    Основни жанрове на научния текст
    Видове източници на научното изследване и принципи за работа с тях
    Избор на тема
    Съдържателна структура на научния текст
    Съставяне план на научната разработка
    Съставяне на начална библиография и работа с източниците
    Принципи и стандарти за позоваване и цитиране
    Комуникативна структура на научната разработка
    Написване и оформяне на научния текст

Начин на оценяване: Курсова работа.

Тема 9.4.7. ПРАКТИЧЕСКИ УМЕНИЯ И ПОХВАТИ ЗА ПРОВЕЖДАНЕ НА НАУЧНО ИЗСЛЕДВАНЕ
Лектор: д-р Доминика А.-Янева, доц.

Тел. 981-79-46, GSM: 0886-97 37 46
E-mail: dominika_yaneva@yahoo.com


Хорариум: 30 учебни часа

Анотация: Счита се, че изследователските умения не се вербализират, нито могат да се преподават, а се усвояват само от непосредствен опит, чрез потапяне в изследователска работа и следване на образци от майстор-учител. На фона на това убеждение предложеният курс е иновативен и експериментален (не само у нас). С него се цели проиграване на творчески процес – последователните стъпки в лабиринта на едно реално изследване. По замисъл, формата ролева игра е своеобразен практикум, в който се работи с примерни случаи от обществознанието и хуманитаристиката. С тази суровина се проиграват възловите моменти на изследователски процес. Добитите чрез този практикум умения – проблемен “нюх”, преформулиране на тема в проблем и задачи, търсене варианти на решения, обосноваване на всяко с емпирични данни, формулиране на теза и пр. – са транс-дисциплинни. Като ги изпълняват върху всеки казус от разнообразна дисциплинна тематика, докторантите добиват тренинг в начина на процедиране, в сложното съчетаване на привидно противоречиви канони (например за евристичност-оригиналност и доказуемост), в съгласуването на методологични и етични норми, гъвкавост в различните роли на изследователя.
Както е видно от тематиката, в курса се проиграват само основните – на вид противоречиви, та дори парадоксални – “възли” на творческия изследователски процес, като се демонстрира полето на свобода и обоснован избор. Тази вътрешна структура на всяко изследване обикновено не получава явен външен израз в структурата на една дисертация, но прозира във финеса на боравене с материала. Впоследствие, така усвоените умения и техники са приложими от докторанта при разработване на конкретната му теза. Курсът не замества работата на научния ръководител, а само я допълва и облекчава. С него начинаещият изследовател е приобщен към живота на науката, към опита на учените, с което да преодолее началната несигурност и обърканост пред сложната изследователска задача.
Курсът бе експериментиран в Експерименталното Училище за докторанти към СУ “Кл. Охридски” през пролетния семестър на 2006 г., но в новия вариант ще бъде задълбочен, снабден с повече работни материали и поднесен с подходяща техника.



Гласувай:
1



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: ulian
Категория: Изкуство
Прочетен: 3414953
Постинги: 1531
Коментари: 191
Гласове: 1808