Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Постинг
26.01.2011 21:02 - Вариант на програма за писане на научна статия
Автор: ulian Категория: Изкуство   
Прочетен: 4371 Коментари: 0 Гласове:
4

Последна промяна: 28.01.2011 21:41



Вариант на програма за писане на научна статия
Научен стил на речта в съвремения български език.             История на възникването на научния стил в България.             Основни черти на научния стил.             Научен стил и език – видове и разновидности.
Анализ на научния текст.             Смислов анализ на изречението.             Смислов анализ на абзаца.             Съставяне на плана за даден текст.             Формулиране на тезите на изследването             Начини за конспектиране.             Използване на опори за възстановяване на смисъл на текста.             Тип на граматическите и логическите връзки в изречението и абзаца.             Начини на изложение в научния текст.             Смислов анализ на фрагмент от текста.             Контсруиране на разделите на научния текст.             Заглавия на научните и научно-популярни текстове.             Научният текст и неговите (вътрешноприсъщи) свойства.             Писане на собствен текст.             Цитиране.             Доказване или опровергаване на тезата.             Корекция, редактиране и съкращаване на текста.
Анотиране и рефериране на научни текстове.             Примери от историята на рефериране на научни текстове.             Библиографски описания.             Анотиране и рефериране.             Писане на научно-популярен реферат.             Писане на учебен реферат.
            Формални текстови признаци за аспектите на съдържанието и  съответните им езикови маркери.
Писане на обзорен реферат.
Научна рецензия и научна дискусия.             Типов план за написване на рецензия. Култура на водене на научна дискусия. Устна рецензия. Стандартни фрази, използвани в научната реч при участие в дискусии.

Анотация:

Целта на този лекционен и практически курс е да подготви студентите за видовете дейности, които те ще извършват като специалисти в хуманитарните науки, и им предаде необходимите практически умения за това в две основни направления:

1)  умения за работа с "хуманитарен" текст - четене, критически анализ, научно(по дадената специалнаст) интерпретиране. В тази връзка студентите се запознават и с различни текстови носители (книги,
списания,
магнитни и
фотографски носители),

хранилища (издателства,
библиотеки,
база данни)
и системи за достъп до научната информация (каталози, компютърни мрежи);
 
2) начини за изява на учения чрез видовете диалог - непосредствен и чрез текстове - вътре в научната общност и нейните институции. Този модул цели формирането на
практически умения за разработване на собствен текст (план, конспект, реферат, курсова работа, дипломна работа, статия, студия),
неговото дебатиране и дискутиране,
както и презентацията му пред аудитория.
Дават се и основните изисквания за работа с чужд текст; проблемът за авторството, приоритета и формите на цитиране. Чрез  текущ контрол върху работата по време на семинарните занятия ще се оценява степента на възприетите практически умения.

 

Конспект:

Част І. Умения за работа с резултатите на чуждия интелектуален труд

1.   Хуманитарна литература и периодични издания.
Издателски къщи, специализирани в издаването на хуманитарна литература. Учебници и учебни помагала.
Резюме и анотация.

2.      Проблемът за авторството, приоритета и формите на цитиране.
Авторско право при препечатване и превод.
Бележки под линия и в края на текста.

3.      Библиотеки и библиотечни фондове.
Национална библиография.
Каталози и справочни издания в хуманитарните науки (речници, енциклопедии, справочници).

4.      Работа с информационни носители: книги, файлове, микрофилми, магнетофонни ленти, аудиокасети, видеозаписи.
Водене на бележки, лична справочна система, читателски дневник.

5.   Запознаване с основните специфики на един текст: проблем; хипотеза/теза; сцепифични аргументи, експлициращи тезата; логическа последователност и кохерентност на аргументацията; контекстуалност на анализа и многопластовост на аргументацията.

Част ІІ. Личната изява в практиката на хуманитарните науки

1.      Жанровете на научното писане и говорене.
Студентско научно творчество - план-конспект, реферат, доклад, курсова работа, статия, рецензия. Критически коментар и отговор на критика.

2.      Водене на дискусии (водещ, модератор).
Техники и реторически аспекти за водене на дискусия. Академични изисквания за участие в дискусия (краткост, аргументираност, теза-контратеза).

3.      План-конспект.
Реферат по тема. Особености и структурни моменти. Организационни, творчески и риторически аспекти на реферата.

4.      Доклад.
Структурни особености и логическа последователност. Обобщение и крайни изводи. Реторически аспекти и похвати при представяне на доклада.
5.              Курсова работа.

Структурни елементи, теоретична рамка, цели, задачи, анализ, обобщения и изводи. Работа с литературни източници и тяхното обработване. Разработване на курсовата работа - подготовка и консултация. Заключителна работа над ръкописа. Техническо оформление и реторически аспекти при представяне на курсовата работа. Power Point презентацията: необходими съдържателни елементи и принципи на представяне и защита на курсовата работа.

Задължителна литература:

1.      Еко, У. 1999. Как се пише дипломна работа. София

2.      Мавродиева, И. 2005. Академично писане. Изграждане на успешни писмени и устни умения в процеса на академичната комуникация. София. СемаРШ

3.      Недева, Х. 2004. Ръководство за написване на дипломна работа по социология. УИ "Ч. Храбър", Варна

4.      Спасов, Д. и др. 1997. Методика за написване на студентска научна работа. АИ "Цанов", Свищов

Библиография:

1.       Адамов, В. 2003. Методика за написване на магистърски проект. Абагар, В. Търново

2.       Айков, С. 1980. Методологически указания за разработване на дипломна работа. София

3.       Акабалиев, В. и др. 2004. Методични и морално-етични аспекти на научния труд. Пловдив

4.       Ангелов, Х. 2001. Как да напиша и защитя дипломната си работа. София. Нови знания

5.       Бижков, Г. 1997. Дипломната работа не е лесна работа. София

6.       Бижков, Г. 1997. Дипломната работа не е лесна работа, но с компютър и Интернет.... София

7.       Велагич, Е. и др. 2003. Речник на някои термини, свързани с европейската реформа във висшето образование.

8.       Гибс, Греъм и др. 1997. 53 интересни неща, които можете да правите по време на лекциите си; 53 интересни неща, които можете да правите по време на семинарните си упражнения. София. Темпус

9.       Димова, Д. 1994. Студентската дееспособност, работоспособност. Велико Търново. Пик

10.   Еко, У. 1999. Как се пише дипломна работа. София

11.   Златанов, З. 1986. Как да се напише и защити дипломната работа. Методическо помагало. София

12.   Кабаиванов, Р., Петрова, М. 2002. Ръководство за разработване и оформяне на дипломна работа. В. Търново. Фабер

13.   Мулански, П. 2005. Магистърската дипломна работа: Разработване и защита. София. УИ „Стопанство"

14.   Мавродиева, И. 2005. Академично писане. Изграждане на успешни писмени и устни умения в процеса на академичната комуникация. София. СемаРШ

15.   Недева, Х. 2004. Ръководство за написване на дипломна работа по социология. Варна. УИ "Ч. Храбър"

16.   Николов, Б. 2005. Методическо указание за разработване и защита на курсова и дипломна работа в специалност „Психология". Благоевград. УИ „Неофит Рилски"

17.   Спасов, Д. и др. 1997. Методика за написване на студентска научна работа. Свищов. АИ "Цанов"

18.   Тасев, Г. 2002. Законова база и структура на дисертационния труд. Русе. РУ

19.   Тасев, Г. 2004. Методични основания на научните изследвания: Как се разработва дисертационен труд. София. Авангард.

20.   Томов, Д. 2001. Как се пише дипломна работа. Варна. УИ

21.   Цакова, В. 1993. Речник на студента. София. УИ "Стопанство"

22.   Цакова, Й и др. 2002. Ученето през целия живот. София. Национален институт по образование

23.   Янков, В. 2004. Думата на българските студенти. София. Академичен център за литература и култура

24.   Allan, G., C. Skinner. 1991. Handbook for Research Students in the Social Sciences. London: The Falmer Press.

25.   Bell, C., H. Newby /eds./. 1997. Doing Sociological Research. London.

26.   Bell, J. 1991. Doing Your Research Project. Philadelphia: OUP. 1987

27.   Bilton, T. et al. 1987. Introductory Sociology. London:Macmillan. 1981,

28.   Deanne, M. 1995. Developing reading skills. New York ets. McGraw - Hill

29.   Griffin, M. 1992. Questions of Text Study. Prague: CEU.

30.   Mann, M 1989. Macmillan Student Encyclopedia of Sociology. London: Macmillan. 1982,

31.  Milan, D. 1995. Developing reading skills. McGraw Hill, N. York

32.   Wallace, C. 1991. Documentary Sources. Prague: CEU.

33.   Wallace, C. 1992. Essay Writing. Prague: CEU.

34.   Wallace, C. 1992. Research Methods and Computing. Prague: CEU.


 Други материали, свързани с темата за докторантура в НХА:

Конспект от въпроси за приемен изпит.
http://ulian.blog.bg/izkustvo/2010/12/04/konspekt-za-doktorantski-izpit-po-syvremenno-bylgarsko-izkus.645200

Списък на литература, която е необходима за подготовка при явяване на докторантски изпит по изкуствознание по направление "Съвременно българско изкуство (след 1945)".
http://ulian.blog.bg/izkustvo/2010/12/05/literatura-za-podgotovka-za-doktorantski-priemen-izpit.645705

Учебен план на докторант в НХА:
http://ulian.blog.bg/izkustvo/2010/12/07/.646778




Гласувай:
4



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: ulian
Категория: Изкуство
Прочетен: 3427860
Постинги: 1531
Коментари: 191
Гласове: 1808