Прочетен: 3666 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 28.11.2010 22:24
ГАЛЕРИЯ „АКАДЕМИЯ” при
НАЦИОНАЛНА ХУДОЖЕСТВЕНА АКАДЕМИЯ
ПРЕДСТАВЯ:
ГРУПА XXL АКТУАЛНО (2010)
Кога: 18 ноември – 3 декември 2010 г.
Откриване – 18 ноември (четвъртък)18.00 ч.
Къде: Галерия "Академия".
Какво: изложба, лекция.
Иван Кюранов, Хубен Черкелов, Косьо Минчев, Георги Тушев, RASSIM, Генади Гатев, Свилен Стефанов, Борис Сергинов, Росен Тошев, Красимир Добрев, Петер Цанев.
Лекция „Група и галерия ХХL” – 29 ноември от 17 ч., галерия „Академия”.
Куратор: Свилен Стефанов.
Изложбата представя нови творби на художниците от кръга XXL, създаден през 1994 г. в София. В художествените среди групата XXL се свързва и със съществувалата между 1996 и 2003 г. едноименна галерия. След ретроспекцията проведена през октомври и ноември в СГХГ, настоящата изложба хвърля светлина върху най-актуалната работа на групата, в която освен основателите са включени и автори, включили се в нейната работа в течение на времето. В последните години авторите от ХХL работят в България и САЩ.
Някои от най-популярните изложби, инициирани от кръга XXL са: „Нова българска живопис” (1996), „Косьо, Хубен, Тушев” (1997), „Измерения на насилието” (1998), „Gangstart” (1998), “Да нариташ културата” (2000), „Българският пейзаж като метафора” (2001), както и цикълът изложби „Нови радикални практики” (от 1997 до 2001).
ДОПЪЛНИТЕЛНА ИНФОРМАЦИЯ
Лиляна Караджова
Точки плюс пожарни = безкрайност, пресметна наш художник
Едроформатната творба „Точки плюс пожарни = безкрайност” събира най-дискутираните теми на изминалите месеци – безсмислените цветни точки на Деймиън Хърст и винаги актуалното житие на Бойко Борисов. Шарени пожарни излизат от цветните точки „екстази”, създаващи усещането за халюцинация, която ще се повтаря до безкрайност. Картината на Борис Сергинов е част от новата изложба на група XXL, която показва последните творби на авторите, нашумели през 90-те години. Кураторът – изкуствоведът Свилен Стефанов, е подбрал по-класическите и чисти форми на изкуството, с които художниците от ХХL вече се изразяват, а самият той се е включил в изложбата с платното „BG индустрия”, което с ирония напомня за миналото на индустриалната живопис и я съживява като художествена тема. Въздействащите творби, наредени в галерия „Академия”, този път не раздават шамари, а с индиректното си послание поглъщат вниманието и водят диалог поотделно с всеки посетител.
Интересна е промяната, която известната група художници е претърпяла през последните 15 години. Творческият кръг продължава да бъде концептуален, но вече се изразява с по-класически и чисти форми на изкуството – живопис, скулптура, фотография. „Това е ново възраждане в изкуството. През 90-те години крачката към различен тип радикално изкуство беше наложителна, но в наши дни неконвенционалните средства са класика, те могат да бъдат наречени дори и академични. По този начин вече е отворен пътят старите художествени средства да бъдат „реанимирани”- така Свилен Стефанов обяснява новия период в творчеството на художниците от XXL. Въпреки използваните класически форми работите носят скрита ирония, която се бори за монопол на вниманието.
Един от най-известните български художници зад граница Расим е
нарисувал автопортрет, използвайки тялото си
и стандартните химикали, за да направи нов вид бои. Преди откриването на изложбата Расим разкри как е създал нестандартната творба: „Рисувам своето тяло чрез своето тяло. Използвал съм холографския код на своето тяло.” Според Расим създадената от него боя е истинският тон, с който се живописва тялото.
Друг образ на новата телесност – силиконът, присъства в творбите на Косьо Минчев, които са направени от пластичния материал. Неговата
силиконова живопис
може да бъде пипана и да променя формата си. Идеята на художника е да представи силикона като основен градивен елемент на света и на съзнанието. Неслучайно образите в творбите на Косьо Минчев са млади жени. Българският художник от Ню Йорк Хубен Черкелов е използвал друг материал, който също силно интригува човечеството, като е рисувал пейзажи със сребърен ферорит.
Актуалната тема за новата реалност на атентаторски терор е уловена от видеото на Георги Тушев, който показва полета на Икар - той вече може да лети нависоко, без да пада. Това е подривна летателна практика, защото камерата е закачена на самолет, може да отиде навсякъде, да заснеме всичко и да спомогне организирането на атентат. Друг поглед към агресията дава скулптурата на Красимир Добрев – „На теб няма да ти се случи” – домашен
сапун, набоден на нож
Творбата е вдъхновена от посетител на централната баня, който се къпал в пълно спокойствие, въпреки че е използвал тази рискова „дръжка” за сапун – пример за житейски идиотизъм. „Сметка за ток” на Генади Гатев е едроформатна фотография, която скрито съпоставя сметка с некролог, а рисунките на Петър Цанев използват образи на луди за своя отправна точка. Матричната структура на света, която може да се напусне само ако се прекрачи платното на живота, е представена от абстрактната живопис на Иван Кюранов.
Иронично изложбата завършва с оптимистичната фотореалистична живопис I love на Росен Тошев, която извежда семейството като основна ценност. В хубав слънчев ден заедно с обичания си домашен любимец майка и син стоят широко усмихнати един до друг.
Интересното събиране на концептуалните автори е реплика срещу фестивалните практики, биеналната култура и корпоративния тип изкуство, което е обсебило художествената сцена. Изложбата е подредена в галерия „Академия” и може да бъде видяна до 3 декември.