Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Постинг
10.11.2010 10:47 - Изложба на Росен Рашев – Рошпака в Галерия 1908
Автор: ulian Категория: Изкуство   
Прочетен: 2852 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 10.12.2010 20:25


image Изложба на Росен Рашев – Рошпака в Галерия 1908
image

Кога      10.11.2010 г.
Какво:    Изложба на РОШПАКА.
Къде: :   Галерия 1908 г.

imageimageimageimage
Приказно

Попитай едно малко дете какво е Слънцето. Ще ти каже, че е жълто и топло. Или облакът - лек и пухкав. Как едно дете ще нарисува очите – вероятно като кръгли топчета, а усмивката - една меко извита линия.
image
Помоли едно дете да ти разкаже приказка, тя винаги започва с имало едно време...
.... един усмихнат човек. Наричал се Росен Рашев – Рошпака. Той държал в ръцете цветове, най-различни бои, зебло, лен и памук, а също така и една игла , с която обичал да шие.
imageimage Когато го попитали защо шие, отговарял: - „Опитвам се да продължа традицията на експресивното шиене, с размах, енергия, по на едро. И смятам, че всяка тъкан сложена върху платното излъчва своя енергия., свой вътрешен свят. Самите материали си говорят на свой език, а и като внеса моята история картината става много богата и силна на внушение”.
image
image
image

В картините му живеели всякакви същества. Някой били птици с човешки лица, риби и много, много врабчета.
 - „Не случайно съм си избрал врабчетата и не случайно Йордан Радичков се е спрял на врабчетата. А тази книга е като „Малкия принц”, а сякаш изглежда като написана на шега, встрани от сериозната литература.”
В магическия свят на Рошпака се попада изведнъж, дори и без думи, които да те водят. Художникът е всъщност посредник между природното, жизненото и онова, което те гледа от платното. И то сякаш тупти заредено от виталността на земята, от циклите й.
imageimage

image
image
image

Като част от приказката Рошпака магическа придава физиономия на своите персонажи.
 - „Животните са постоянно около мен. Едни от най-хубавите ми спомени са от селото ми Бешовица. И там всички дворове бъкат с животни. Израсъл съм сред тях и съм ги наблюдавал още от най-ранно детство. Чувствам ги много близки за мен някой животни много напомнят хората, като типове. През средновековието, а и още преди това зографите изобразяват животните в иконите или в дърворезбите, с човешки очи.  Когато рисувам едно врабче или една риба се опитвам да я нарисувам като човек, с физиономията й, с усмивката й, с погледа й. „
image

image
image
imageimage
image
image
image
image

Специално за последната си изложба Рошпака излага непоказвани свои творби съдържащи същия живец, но някак възторжени, силни и невъздържани. Като самата младост на художника.
 - „Имаше една трескавост на младостта, един огън. За мен в този момент всичко беше много по-огнено, буйно. Нямах търпение да направя големите си картини, да започна големите си теми в изкуството. В младите ми години платното не ми стигаше, за да нарисувам всичко, което искам. Колкото повече времето минава, толкова повече се спирам на по-малко фигури. Опитвам се с по-малко да кажа същото, което на младини съм казвал с повече. Стремя се към лаконизъм и синтез.”
Какво е за едно дете живота, кой е неговият смисъл. За приказния герой с усмивка на дете той е всичко, което се случва пред очите му и още: 
imageimage

image
image
image
image
image

 - „Целия живот е едно, животни, птици, хора. И аз се опитвам да пресъздам цялото това единство върху платната си.”
image

image
imageimage
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image


Тагове:   изложба,


Гласувай:
0



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: ulian
Категория: Изкуство
Прочетен: 3424168
Постинги: 1531
Коментари: 191
Гласове: 1808