Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Постинг
17.10.2010 12:27 - Когато колоритът е "галентингатиран" е и задължителен
Автор: ulian Категория: Изкуство   
Прочетен: 2028 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 17.10.2010 12:49



image
Галерия Върхове
Представя


Д-р ГАТЕВ
КОЛОРИТЪТ ЗАДЪЛЖИТЕЛЕН

 


Кога:     7 октомври – 19 ноември 2010.
          Откриване – 7 октомври 2010 (четвъртък), 18.30 часа.
Къде:     Галерия "Върхове", бившата галерия "СиБанк".
Какво:    Изложба на съвременно изкуство.
Кой:      Галентин Гатев, познат като Д-р Гатев.


Д-р Гатев е любопитно и емблематично явление на българската художествена сцена от периода на активни трансформации през 90-те години. Лекар дерматовенеролог по професия, той е първият колекционер на т.нар. неконвенционални форми в българското изкуство и техен радикален апологет още от най-ранната им поява в края на 80-те години. Д-р Гатев развива своето колекционерско пристрастие в ролята на концептуален художник и така за кратко време успява превърне ежедневния си професионален образ в псевдоним и знак на един от най-динамичните периоди в историята на съвременното българско изкуство. Но въпреки значителния му принос за актуализирането и промяната на традиционния модел в изкуството ни, днес неговите произведения и необичайните му прояви са известни най-вече на малцината специалисти-изследователи на това десетилетие.


През втората половина на 90-те години Д-р Гатев привлича интереса на мнозина известни международни куратори, което довежда и до неговите участия в европейското биенале Манифеста 2 в Люксембург през 1998 г., в биеналето в Санта Фе през 1999 г., в изложбата DOCUMENTA USA в Детройт през 2001 г.
Освен като художник тай се изявява и като куратор, въвличайки в своите идеи някои от най-известните съвременни български автори. Първата му кураторска изява е с акцията “Дерматология? Изкуство”, реализирана през 1994 г. в Департамента по дерматология на Медицинска академия, заедно с Божидар Бояджиев, Недко Солаков, Любен Костов, групата “Попарата на бухала”, Христо Михайлов.

Алтернативните пространства, ироничният социален активизъм, ангажираното новаторство и разбира се съпротивата срещу всички клишета в изтърканото определение за художественост са присъщи на артистичния почерк на Д-р Гатев.
Освен ретроспективния преглед с обекти, фрагменти и документация от акциите и пърформансите на Д-р Гатев в периода от 1994 до 2002 г.  - В защита на твърдия материал (1994), Вагон за особено внимание (1995), Скрита триизмерност (1995), Единствено възможен начин (галерия-причина, рудник-следствие) (1996), Corpus alienum (1996), Моторни двигатели с регионално предназначение (1998), Движение с черна кутия (2002) - настоящата изложба продължава именно линията на разобличаване на клишето и на готовите конвертируеми модели с неговата най-нова видео инсталация Колоритът задължителен.

image


д-р Галентин Гатев

Роден през 1960 г. в Тетевен

ОБРАЗОВАНИЕ

 
1986 ЗавършваМедицинскиуниверситетСофия
ПридобиваспециалностДерматовенерология    
1992   

Самостоятелни изложби

 
2010 „Колоритът задължителен“, Галерия „Върхове“, София (каталог)   
1998 „Нещо като стара попивателна“, галерия „Вашковяк“, Берлин (каталог)   
1996 „Corpus Alienum“, в рамките на „Свидетелства. Реалната различност“, Софийска градска художествена галерия (каталог)
„Единствено възможен начин (галерия–причина, рудник–следствие)“, галерия „Ата Рай“, София (каталог)   
1995 „Скрита триизмерност“, Френски институт, София
“Вагон за особено внимание“, перон 1 на Централна ЖП гара София и на влака Пловдив–София (каталог)
„Изкови ми колкото подкови можеш“, о-в в р. Янтра, Габрово
„Част от процеса за производство на печатен продукт“, Френски институт, София   
1994 „Взащитанатвърдияматериалдемонстрацияназавършенияпродуктидокументациягалерия„ЛеседраСофиякаталог
„ВзащитанатвърдияматериалМеталообработванеизъбопроизводствоАДБотевградкаталог
„Обнародваненаспециализацияпоонкодерматологиявк„Стандартмайг
„ДерматологияИзкуствоКатедраподерматовенерологияМедицинскаакадемияСофиякаталог     
   
Съвместни изложби

2002 „Движение с черна кутия” в рамките на „Бял нормален мъж“, куратор Венцислав Занков, независимо арт пространство, София   
2001 ДокументаМонаДетройтСАЩ    
     
1999 „Двигатели с регионално предназначение“, куратор Роза Мартинез, в рамките на SITE Santa Fe Biennial, Санта Фе, Ню Мексико, САЩ (каталог)   
1998 „ДвигателисрегионалнопредназначениекураториРобъртФлекМарияЛиндиБарбараВандерлинденврамкитенаМанифестаЛюксембургкаталог
„кураторЯраБубнова„КюнстлерверкщатЛотрингерщрасеМюнхенГерманиякаталог    
     
1997 „Фото- и видеоарт от България“, куратор Яра Бубнова, галерия „ифа”, Берлин; Европейски културен център, Ерфурт (каталог)
„Рисунки от 1997-ма“, куратор Руен Руенов, галерия „XXL“, София   
1996 „БългарскоблицшоукураторЯраБубноваБългарскикултуренцентървМосквакаталог
„ПластическиятобразнатекураториСвиленСтефановиРуенРуеновНационалендворецнакултуратаСофия    
     
1993 „ТерапиястаратасграданапощатавГаброво    
   

Избрана библиография, посветена на изкуството на д-р гатев

 
Anderson, Geneva. “A New Noah’s Ark” (Нов Ноев ковчег),  Artnews, January 1993
Anderson, Geneva. „Dermatologie? Kunst” (Дерматология? Изкуство), Neue Bildende Kunst, Nr. 6/1994
Генова, Ирина. Дерматология? Изкуство, Култура, 1994, № 13.
Anderson, Geneva. „Fьr einen Tag: Holz statt Stahl“ (За един ден: дърво вместо стомана), Neue Bildende Kunst, Nr. 6/1994
Бубнова, Яра. Ненужният предмет, Култура, 1995, № 4.
Бубнова, Яра. Докторът като художник, Култура, 1995, № 33.
Руенов, Руен. Скрита триизмерност, Култура, 1995, № 50.
Попова, Диана. Art Work, Култура, 1996, № 18.
Генова, Ирина. От каталога до куратора, Култура, 1996, № 50.
Руенов, Руен. Различване, Литературен вестник, 1996, № 39.
Рестани, Пиер. Интервю на Ива Йолова, Труд, 1996, № 317.
Hoffman, Justin. „Bulgariaavantgarde“, Kunstforum International, Nr. 141/1998
Imdahe, Georg. „Sisyphos schlдgt Purzelbaum“ (Сизиф прави кълбо) Frankfurter Allgemeine Zeitung, 4. Juli 1998, S. 41
Балкански, Камен. Манифеста 2, Art in Bulgaria, 1998, № 54.
Стефанов, Свилен. Европейското биенале и родните поведенчески практики, Art in Bulgaria, 1998, № 55.
Solakov, Nedko. “A Letter From Sofia” (Писмо от София), Flash Art/News, October 1998
Fleck, Gross; Posca, Claudia. „Manifesta 2“ (Манифеста 2), Kunstforum International, Nr. 142/1998
Martinez, Rosa. “Manifesta 2” (Манифеста 2), Art Monthly, September 1998
Birnbaum, Daniel. “All Together Now” (Всички заедно), frieze, September-October 1998
Posca, Claudia. „Manifesta in Luxembourg“ (Манифеста в Люксембург), Kunstforum, Oktober-Dezember/1998
Crabtree, Amanda. “Manifesta 2” (Манифеста 2). Art Monthly, September 1998
Miller, Joe. “Santa Fe” (Санта Фе), ART PAPERS Magazine, November-December 1999
Cameron, Dan. “Looking for a Place” (В търсене на място), ARTFORUM, November 1999
Reed, Arden. “Looking for a Place” (В търсене на място), SITE Santa Fe’s Third International Biennial, the Off-Site Venues, THE Magazine, September 1999
Kutner, Janet. “An Artful Exploration” (Изкусно изследване), The Dallas Morning News, 8 August 1999
Rugoff, Ralph. “Global Art Reaches Santa Fe” (Глобалното изкуство идва в Санта Фе), The Financial Times, 31 August 1999
Navrot, Migiel. “SF Biennial Goes Global” (Биеналето в Санта Фе излиза пред света), The Sunday Journal North, Santa Fe, 9, 11 July 1999
Lopez, Ruth. “Reinventing the Color Wheel” (Преоткривайки колелото на цветовете), Pasatiempo, Santa Fe, 9-15 July 1999
Николаев, Стефан. Идва ред на Париж, Култура, 2000, № 14.
Fresh Cream, Phaidon Press Limited, London, 2000
 

 




Гласувай:
1



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: ulian
Категория: Изкуство
Прочетен: 3427430
Постинги: 1531
Коментари: 191
Гласове: 1808