Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Ноември, 2018  
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
Постинг
07.11.2007 11:21 - "Съветската Венера" (превод от руски език - Юлиан Митев)
Автор: ulian Категория: Изкуство   
Прочетен: 1902 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 20.12.2011 08:22



image
Превод от руски език - Юлиан Митев.
"СЪВЕТСКАТА ВЕНЕРА" 06.11.2007 
Източник - Пресслужбата на Държавния руския музей

 

image
Москва. "Парк за культура и отдих Горки". Скулптура  от И. Д. Шадър "Девойка с весло".



На 1-ви ноември в корпуса "Бенуа" на Държавния руски музей (ДРМ) се откри изложбата "Съветската Венера". Показани са 120 произведения на живописта , скулптурата и графиката от колекцията на ДРМ, а също 20 фотографии от частни сбирки на колекционери от Москва и Санкт-Петербург.
image

В названието на изложбата "Съветската Венера" са важни и двете думи. От една страна името на богинята на любовта и красотата, а от другата страна е съветският период от историята на Русия  - от Великата социалистическа октомврийска революция ( както се наричаше някога - Ю.М.) и до м. декември 1992 г. (когато се разпадна СССР - Ю.М.). В първата зала са представени картини, показващи  девойката "в кожена тужурка и с наган" от първите години след революцията. Тук жената е еманципирана - изравнена с мъжа и в труда, и в семейството, и заема основно място в плаката по онова време
image

След това художниците показват жената, лишавайки я както от нейната женственост, така и от естетиката на женската фигура. Жената или девойката е преди всичко физически силна, с мощно телосложение, както ни я представя скулпторката Вера Мухина - "Женски торс" (1927 г.) и живописецът А. Самохвалов във своята картина "Метростроевка със свредел" (1937 г.).
image

В следващата зала са изложени произведения, въплъщаващи различни аспекти от "женското начало". В картината на В. Лебедев "Катя" (1918 г.) образът е предизвикателен, откровенно греховен, навяващ асоциации с героинята на Блок, Катя от поемата му  "Дванадесет". "Голо тяло с бяла драпировка" на В. Малагис (ок.1940 г.) - е портрет, изпълнен съгласно традициите на канона за актова живопис, макар в същото време обликът на самата героиня да не отговаря напълно на тези канони. В "Портрет на жена пред разтворен прозорец" на П. Вилямс ( първата половина на 30-те години на ХХ век) е показано онова, което и до днес се смята за класически тип  на руската женска красота.

imageimageimageimageimage


imageimage

По-нататък следват картини, разкриващи участието на жената в труда и спорта. Живописта е представена  с картини като "След кроса" и "На стадиона" от А. Самохвалов, рисувани през 1934-35 г. и "Простор" от А. Дейнека, (рисувана 1944 г.),  скулптурата е представена с "Физкултурничка след плуване" (1935 г.) от А. Браиловски, "Волейбол" (1935 г.) на Елонен и др. Като реализират принципите на телесността, художниците често правят героини на своите произведения млади работнички и спортистки, понеже през 20-те и  30-те години на 20-ти век спортът (в СССР - Ю.М.) е държавна политика. Сега тези образи ни се струват лишени от индивидуалност и интимност, дори преднамерено асексуални.
imageimage

 Като антитеза са показани картини, нарисувани от същите художници, но само за себе си, тъй като едва ли е било възможно в онези времена приемните комисии да ги одобрят за изложби. Това са платна, наистина поетични, възпяващи женствеността и красотата на натурата - Ю.Пименов "Жена в хамак" (1934 г.), А. Дейнека "Нощ" (1935 г.), В. Лебедев "Модел" (1937 г.)
imageimageimage

 В отделна зала е показан образът на жената във фотографското изкуство. Уви, развитието на еротичното направление през 1920-30 г. в съветската фотография е прекъснато в края та този период, когато еротизмът в съветското изкуство бива обявен за "persona non grata". Признатият майстор на фотографията А.Гринберг, създал много фотографии в жанра "ню",  е обвинен в порнография и получава петгодишна присъда.
image

В последната зала са представени произведения от 1970-80 г.,  много художници през този период продължават да се придържат към класическите канони на изобразяване на голото тяло.  Картината "Утро"(1972 г.) на А. Милников ни представя красива жена, пределно студена и откъсната от действителността, а в картината "Лято"(1979 г.), нарисувана от В. Ни, виждаме продължение на традициите на италианското Възраждане. Характерно е, че в изкуството през този период се появяват различни аспекти при трактовката на женското тяло без идеализация, например "Красавица"-та на А Петров (рисувана през 1980 г.) е представена, лежаща на походно легло. Срещат се и картини, в които женското тяло е предадено в откровено гротескна или анекдотична форма като "Къпещата се" от И.Чуйков.
image

Подобен подход се забелязва и в скулптурата през този период. Това ни показват работите на П. Шурига "Отдих" ( края на 60-те и началото на 70-те), П. Ершов "Тима" (1979 - 82) и Н. Богушевска "Джулиета" (1984).
image



 

 




Гласувай:
1
0



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: ulian
Категория: Изкуство
Прочетен: 2817309
Постинги: 1531
Коментари: 191
Гласове: 1805