Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Ноември, 2018  
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
Постинг
22.06.2007 09:17 - СЛОВО, произнесено при защита на магистърската ми теза
Автор: ulian Категория: Изкуство   
Прочетен: 2765 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 26.06.2013 15:34



image
Слово,

(произнeсeнo при защитата на дипломната работа
„ПЪРФОРМАНСЪТ В ИЗКУСТВОТО – ЯВЛЕНИЕ НА ГРАНИЦАТА МЕЖДУ ДВЕ ЕПОХИ. Анализ на най-важните му съставни части")

   Забележка:
© 2006-2016 Юлиан Митев
Всички снимки към този текст, както и самия текст са авторски и със запазени права. Бъдете така добри и се свържете с мен, ако желаете да ползвате текстове на статии и снимки. Не е достатъчно условие да посочите автора и поставите линк към публикациите.  

Уважаеми членове на Държавната изпитна комисия!
Уважаеми преподаватели,
Драги гости и колеги,


Удивително е, че днес творецът може да бъде жертва заради своето изкуство. Тази теза се подкрепя от примера с художника Тер-Оганян, който заради своя пърформанс, озаглавен „Млад безбожник" се изправя пред московската Темида. Ето и част от обвинителният акт: „На 3 декември 1998 г.Тер-Оганян сключва договор, според който му се предоставя площ като участник в изложбата от 4 до 10 декември 1998 г. да представи свои проект. Вечерта преди откриването той купува копия на православни икони, които има намерение да насече по време на изложбата. Приготвя брадва и пише обявление „Уважаеми ценители на съвременното изкуство тук Вие може да придобиете забележителен начален материал за богохулство".

На 4 декември, показва своя проект „Млад безбожник" - окача на стенд около 20 копия на икони, и текста на обявление, приканващо посетителите да насекат всяка от представените икони срещу платена им от художника сума. След това сам, в присъствието на многобройни посетители, сваля икони от стенда и ги съсича. Прокуратурата го обвинява, че е извършил престъпление, предвидено от член 282, ал.1-ва в УК на РФ – „възбуждане на национална, расова и религиозна вражда".

Главният предмет на спора и повод за задвижване на съдебната машина е въпросът изкуство ли е това, което прави Тер-Оганян? Но служителят на Темида поставя въпроса в контекста що е изкуство, що е модерно изкуство, има ли днес въобще изкуство, а тези въпроси са в дневния ред на обществото.

Как отговарят експертите, привлечени по делото?

Колективът на Нижни-новгородския държавен център по съвременно изкуство, филиал на Министерството на културата на Русия отговаря: „Авдей Тер-Оганян е художник тъй като постоянно и професионално се занимава с актуално изкуство. В справочника „Съвременното изкуство на Москва"е посочено, че той е участвал в 13 кураторски проекта, 10 персонални и 54 групови изложби, което потвърждава професионалния му статус.

По време на тази акция Тер-Оганян се занимава със своята професионална дейност защото осъществява планирани действия в рамките на художествената изложба в специално определеното му място; като провокира псевдо акт на вандализъм над символни обекти на религиозен фетишизъм художникът изкуствено създава измислена ситуация, твори „виртуален свят", който има само частично сходство с реалността. Тази черта е особено характерна за днешното актуално изкуство – пърформанс и хепънинг, в областта на които твори Тер-Оганян.

Посочва се също, че провокацията е необходим елемент от изкуството на ХХ век - художникът противопоставя своите възгледи на обществените стереотипи, а това движи напред художествената ситуация.

Експертът Александър Ерофеев, завеждащ сектора „Най-нови течения в съвременното изкуство" в музея „Царицино" и куратор на Държавната колекци за съвременно изкуство отговаря на следователя „Акцията на Тер-Оганян има най-непосредствено отношение към съвременното изкуство. Тя принадлежи към жанра „пърформанс" и е типична проява на авангарда от 80-те и 90-те години на ХХ век. В пърформанса произведение на изкуството е не предметът, а представлението, спектакълът – верига от осмислени действия, изпълнявани от художника пред зрителите по предварителен сценарий. Действието в пърформанса наподобява действието в театъра, когато художникът е едновременно автор, сценарист, режисьор и изпълнител. Такива произведенията на изкуството може би не се харесват на част от зрителете. Но къде е постановено, че изкуството трябва да се харесва на всички? Тези и други пърформанси са били отбелязани от критиката. Документирани са. Фотографии от тях са купувани от колекционери. Подарявани са на музеи. Публикувани са в каталози. Така обществото безусловно ги признава за изкуство".

Авангардисткото и пърформативно покушение върху светините помагат на социума да избегне стагнацията, не позволяват съзнанието му да се заблати. Развенчаването на религиозните ценности и антиклерикализмът са вътрешти черти на авангарда, проявени още в дадаизма, футуризма и сюрреализма.

Важни за разбиране на съвременното изкуство са и думите на експерта Виктор Мизиано, кандидат на изкуствознанието и главен редактор на списанието „Художествен журнал". „Тер-Оганян като пърформансист се интересува от вътрешната специфика на феномена - отделяне на границите на художественото от останалите области на живота. На тази цел служи създаваната от пърформансиста провокативна ситуация – окачването на низкокачествени репродукции в престижната изложбена зала; подлагането на копия от култови предмети на профанация, като участникът в изложбата не ги продава, а напротив – плаща някому за да ги раруши. Художникът определя изкуството като сфера на творческа независимост и свобода – свобода от идеологията – светска или духовна и независимост от пазара.

Това се опитах и аз да покажа в своята работа, като анализирах пърформанса като „механизъм" за производство на художествен смисъл. Изследвах най-важните части на този пърформанс-механизъм, тяхното вътрешно единство и взаимодействие.

Надявам се, че с дипломната си работа съм допринесъл за разбиране характера и природата на съвременното изкуство и особено онова, получило названието пърформанс.

Юлиан Митев.

image



Гласувай:
1
0



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: ulian
Категория: Изкуство
Прочетен: 2817232
Постинги: 1531
Коментари: 191
Гласове: 1805